Information om Profhilo

Vad är Profhilo?

Profhilo är en flytande filler som ges på 10 specifika punkter i ansiktet. När fillern injiceras sprids den jämt under hudytan samtidigt som en kollagenstimulering sätts igång. Behandlingen kallas därför ibland ”det flytande ansiktslyftet”. I takt med att hyaluronsyran i fillern frisätts kommer huden succesivt få tillbaka sin fuktbalans och spänst.​

Vår behandling med Profhilo görs med en hyaluronsyra av högsta koncentration. behandlingen ger omedelbar och långsiktig förbättring av hudens struktur och kvalité samtidigt som den minimerar linjer och återskapar hudens fasthet.Till skillnad från hyaluronsyra i form av filler så ger inte Profhilo behandling någon utfyllande effekt. Syftet med behandlingen är istället att öka återfuktningen i ett större område eller att strama upp huden i olika regioner.

Gör behandlingen ont?

Det kan vara lite smärtsamt och därför använder vi alltid stark bedövningskräm för att minska smärtan.

Kan man utföra Profhilo när man är gravid eller ammar?

Om du är gravid eller ammar är det kontraindicerat att utföra behandlingen.

Kan alla använda Prohilo?

Behandlingen passar utmärkt för en åldrad hud som förlorat elasticitet och behöver stramas upp. Profhilo används också i förebyggande syfte och passar därför alla åldrar.

De som inte får behandlas är:
  • Gravida och ammande
  • Vid känd allergisk reaktion mot någon av ingredienserna i Prohilo
  • Vid infektion i kroppen
  • Under behandling med antibiotika, blodförtunnande läkemedel samt acetylsalicylsyra

När ser man resultat?

Effekten kommer delvis omedelbart men med maximal effekt två månader efter genomfört behandling. I regel rekommenderas två Profhilo behandlingar med en månad emellan. Därefter kan behandlingen upprepas ex 1-2 gånger per år för att bibehålla effekten.

Hur länge håller Profhilo?

Om du upprepar behandlingen 2 gånger håller effekten ca 6 månader. Därefter kan du bibehålla resultatet genom att göra en behandling varje halvår.

Finns det biverkningar med Profhilo?

Vanliga biverkningar som man kan förvänta sig är rodnad, svullnad och i vissa fall även blåmärken. Symtomen är övergående, vanligtvis mellan 1-7 dagar.

Hur går en Profhilo behandling till?

Steg 1: För nya kunder eller tidigare kunder som inte utfört en behandling på över 6 månader på vår klinik krävs alltid en fri konsultation 2 dagar före behandlingen. Du fyller även i en hälsodeklaration innan behandlingen.

​Steg 2: Vi använder desinfektion för att få ett rent behandlingsområde. Bedövning ges alltid. Med en liten nål injicerar vi P på 10 specifika punkter i ansiktet för att återfukta och strama upp huden.​

Steg 3: Bokning för nästa behandling erbjuds och information om rekommendationer efter behandlingen ges.  .

Bra att tänka på inför, under och efter behandling med Profhilo

INFÖR OCH UNDER BEHANDLING
Vid behandlingstillfället måste du tänka på att:

• Du ska inte ha feber
  • Du ska inte ha någon infektion som pågår i kroppen.
  • Undvik blodförtunnande medel som Acetylsalicylsyra (Aspirin, Albyl, Magnecyl), inflammationsdämpande mediciner som Ibuprofen (Ipren), Diklofenak (Voltaren), Naproxen (Pronaxen), naturmediciner som Ginkgo och Ginseng samt kosttillskott så som vitamin E, vitamin C och Omega-3 helst i 2 veckor innan.
  • Tvätta ansiktet, undvik make-up innan behandling.
​EFTER BEHANDLING
För att säkerställa att långvariga resultat av behandlingen och undvika onödiga biverkningar bör du följa våra rekommendationer.​

• Massera inte det behandlade området inom 24 timmar.
  • Undvik röka/snusa inom 4 timmar efter behandlingen.
  • Ligg inte ner inom 4 timmar efter behandling.
  • Undvik aktivitet som orsakar rodnad inom 1 vecka som fysisk träning och bastubad.
  • Lägg inte make-up på det behandlade områdena under behandlingdagen.
  • Undvik laserbehandling, microneedlingbehandling eller annan typ av hudbehandling på 14dagar efter din behandling.
  • Använd Paracetamol (Panodil eller Alvedon) vid behov.

Boka en kostnadsfri konsultation!

Detta gäller enligt den nya lagen för estetiska skönhetskliniker som började gälla från och med 1 Juli 2021.

​För nya kunder eller tidigare kunder som inte utfört en behandling på över 6 månader på enskild klinik krävs alltid en fri konsultation 2 dagar före behandlingen.

Man måste även fylla i hälsodeklaration innan behandling.